{"id":1327,"date":"2019-04-07T13:31:51","date_gmt":"2019-04-07T12:31:51","guid":{"rendered":"https:\/\/levenmetgeld.nl\/?p=1327"},"modified":"2021-12-14T13:41:27","modified_gmt":"2021-12-14T12:41:27","slug":"gas-en-energieverbruik","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/levenmetgeld.nl\/gas-en-energieverbruik\/","title":{"rendered":"Gas en energie"},"content":{"rendered":"\n
Regelmatig krijg je energie aanbiedingen. Telefonisch, voor de deur, op straat. Elk jaar, of soms na 2-3 jaar loopt je contract weer af en moet je weer een keuze maken. Je kan ook niets doen, maar juist door actie te nemen, kan je flink besparen. Waar moet je op letten?<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n
Ons contract loopt binnenkort af. Na 10 keer gebeld te zijn om het telefonisch over te zetten bij verschillende bedrijven, ben ik dan toch maar eens online gaan kijken. Een maand van tevoren gaan kijken, is genoeg lijkt mij. Niet al 4 maanden ervoor. Een energiecontract “gratis” laten afkopen is ook onzin. Uiteindelijk betaald er altijd iemand voor. <\/p>\n\n\n\n
Als je via een telefonische verkoper of een huis-aan-huisverkoper aan de deur krijgt, heb je waarschijnlijk niet je huidige energie verbruik bij de hand en ook niet de prijzen van andere aanbieders. Een contract direct mondeling afsluiten is dan ook zelden verstandig. Daarbij vind ik dat we dergelijke verkooppraatjes vooral niet moeten aanmoedigen. Dan houd het vanzelf een keer op. <\/p>\n\n\n\n
Om een goede vergelijking te kunnen maken via internet is het belangrijk dat je je verbruik weet. Een vergelijkingssite rekent dan uit of een welkomstbonus opweegt tegen de waarschijnlijk iets duurdere gas en energie prijzen. Ook moet je dan in je achterhoofd houden, dat als je contract weer verloopt, dat je dan direct weer overstapt. <\/p>\n\n\n\n
Als wij onze algemene gegevens invullen. Is ons huis een grootverbruiker. Oude jaren 30 woning (nog) slecht ge\u00efsoleerd, 4 personen, hoekwoning:
Vergelijker 1: 3360 energie en 1782 M\u00b3 gas per jaar
Vergelijker 2: 2430 laag, 1620 hoog en 2018 M\u00b3 gas<\/p>\n\n\n\n
Gemiddeld verbruik algemeen<\/p>\n\n\n\n
4500 kWh \/ 1700 M\u00b3 <\/p>\n\n\n\n
2337 laag en 173 hoog en 1474 gas. Ik stond aardig te kijken van maar 173 kWh in het hoog. Ik weet dat je het beste je vaatwasser bij een dubbele meter pas na 23:00 kan aanzetten en in het weekend wassen we alle kleding. Vooral een droger kost veel energie. Een enkele keer komt het wel eens voor dat we uit nood door de weeks de kleding wassen. <\/p>\n\n\n\n
Toch is maar 173 kWh vreemd. Tot de buurvrouw naar ons toekwam. Ze vertelde dat hun meter niet meer schakelde tussen laag en hoog tarief. Wij hebben waarschijnlijk 9-10 maanden al op enkel laag tarief gestaan. Het kleine pijltje blijft bij ons ook overdag naar beneden staan. Ik heb onze net beheerder Liander opgebeld, met de storingsdienst. Toen vertelde ze inderdaad dat er werkzaamheden hadden plaatsgevonden, waardoor onze dubbele meter niet meer werkt. <\/p>\n\n\n\n
Deze meter wordt binnenkort vervangen. Liander: “Nu pas wordt de buurt wakker en krijgen we meldingen binnen”. Omdat we volgend jaar elektrisch gaan rijden, willen we hem direct om laten zetten van 1 \u00d7 25 A naar 3 \u00d7 25 A. Dit heet verzwaring. Hiervoor betaal je eenmalig \u20ac 280,78. Omdat de storingsdienst toch komt, gaan ze gelijk de gasmeter kosteloos vervangen. <\/p>\n\n\n\n