Als een product kapot gaat, kun je natuurlijk een nieuwe aanschaffen. Door te kijken naar de garantie van het product, kun je echter misschien je aankoop bedrag terug krijgen, kosteloos repareren of het omruilen voor een nieuwe. Er zijn 2 verschillende vormen van garantie: wettelijke garantie en fabrieksgarantie.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie wordt vaak gegeven om zo de klant over te halen om zijn deugdelijke product te kopen. Hoe langer de garantie, des te beter de kwaliteit van het product. De garantie staat vaak vermeld op de verpakking. Er zijn veel producten op de markt die er wel mooi uitzien, vaak wat goedkoper zijn, maar ook sneller stuk zijn. Een klein voorbeeld:

  • Budget kitpistool 2 euro, goedkoop plastic binnenwerk: na 1 keer gebruiken stuk. (soms al tijdens eerste gebruik)
  • Normaal kitpistool 10 euro, stevig plastic binnenwerk: plastic wordt poreus en breekt na paar maanden.
  • 5 jaar garantie kit pistool 18 euro, metalen binnenwerk, gaat erg lang mee, breekt niet af.

Door 5 jaar garantie te geven, zullen klanten sneller geneigd zijn het product te kopen. Het geeft vertrouwen dat het product inderdaad van goede kwaliteit is. Mocht het toch eerder kapot gaan, krijg je tenslotte een nieuwe.

Echter moet je wel letten op de kleine letters:
25 jaar garantie op de keuken, behalve: Inbouw apparatuur, accessoires, krassen op het werkblad, onfatsoenlijk gebruik.

Wettelijke garantie

Ook als er geen fabrieksgarantie gegeven wordt, heb je als klant recht op de wettelijke garantie. Hierbij wordt gekeken naar wat je van een product mag verwachten en of je het product op de juiste manier hebt gebruikt.

Wat je van een product mag verwachten hangt af van de prijs en het merk. Ook als een fabrikant beweerd dat het nooit kapot gaat of dat het product super sterk is, weegt dit mee in de verwachtingen die je van het product hebt. Dit geldt ook voor de duur van de wettelijke garantie: Een wasmachine hoort langer mee te gaan dan 1 jaar. Je moet dan kunnen aantonen dat je netjes de gebruiksaanwijzing hebt opgevolgd en het onderhoud hebt uitgevoerd. Heb je dit niet, dan heb je geen recht op omruilen of je geld terug.

Bewaren van de bon

Om gebruik te maken van de garantie voorwaarden, heb je de bon nodig. Hierop staat namelijk belangrijke informatie over de aankoopdatum en het aankoopbedrag.

Bonnen zijn meestal geprint met een lazer op carbon papier. Na verloop van tijd, kun je helaas niet meer lezen wat er op de bon staat. Daarom is het raadzaam om de bon te kopiƫren met een printer of een digitale scan te maken. Deze kun je bewaren in een map, op je computer of in de cloud. Handig is om daarbij het merk, product, datum en garantie termijn te noteren. Zeker op een computer, kun je de bon dan zo terug vinden. Eventueel kun je ook een foto maken van het garantietermijn op de verpakking.

Heb je geen bon (of kopie) meer? Dan moet je aan kunnen tonen dat je het product op een bepaalde datum hebt gekocht. Dit kun je doen met een bankafschrift. In een winkel kunnen ze hiermee vaak de transactie nog terug zoeken.

Garantie bij webshops

De eerste 6 maanden moet de webshop aantonen dat het komt door ongewenst gebruik van het product. Na deze 6 maanden moet de klant aantonen dat hij het goed heeft gebruikt en het aan het product ligt. De verzendkosten van zowel opsturen als ontvangen zijn voor de webshop.