Een nieuwe lease auto uitzoeken, is erg leuk. We hebben nu ruim 4 jaar een Skoda Octavia via mijn man zijn werk. Omdat de levertijd voor sommige auto’s bijna 1 jaar is, is het tijd om alvast in te schrijven in de wachtrij.

Skoda Octavia

We hebben gekeken naar een nieuwe Octavia, hij is gewoon lekker ruim. Hebben er veel plezier mee. Je kan er eventueel een vouwwagen of aanhanger achter kwijt. Echter is de bijtelling van 20% naar 22% gegaan, de bpm is omhoog gegaan en het leasebudget is al 3 jaar niet meer geïndexeerd. Oftewel, indien we dezelfde auto willen leasen, kost dit meer dan wat het nu kost en krijgen er een minder luxe uitvoering voor terug.

Kia e-Niro

We hebben daarna gekeken naar de nieuwe Kia e-Niro elektrische auto. Mijn man houdt ervan als de auto er ook mooi uitziet. De proefrit voelde alsof je in een simulator aan het rijden was. Het motorgeluid miste ineens en het is een automaat waarbij je niet hoeft te schakelen. De nadelen van elektrisch rijden zijn: de beperkt beschikbare laadpalen en het missen van een trekhaak. Doordat de auto het gewicht van de motor mist aan de voorkant van de auto, kan er geen gewicht achter de auto geplaatst worden, zonder dat de voorkant omhoog komt als je een beetje optrekt. Wel vinden we het beiden een ongelofelijke gave auto.

Op vakantie

Hoewel we maar 1 (max 2) keer per jaar op vakantie gaan, is het wel iets om mee te nemen. Het is onze hoofd auto. Een weekendje weg met familie niet ver weg is het probleem niet. We houden van kamperen. En hoewel afgelopen jaar met kleine kinderen kamperen nog geen succes was, willen we dit wel graag over een aantal jaar kunnen doen. Alles moet nog aangeschaft worden. Hadden een grote tent in gedachten, wat we eventueel in een aanhangwagen kunnen doen achter de auto. Als je gaat kamperen heb je veel spullen, heel veel spullen nodig.

Zonder trekhaak kamperen

Ja dat kan. Als je een kant-en-klaar huisje of tent huurt. Je kan het minimale meenemen met een dak koffer. Ook glamping staat op ons lijstje van mogelijke alternatieven. Doordat dit al snel 1000 euro per 2-3 weken duurder is dan met je eigen tent op vakantie, hebben we afgesproken: We moeten minimaal 6000 euro overhouden per 5 jaar, om het ongemak van ‘laadpaal probleem op vakantie’ en ‘minder spullen meenemen’ te kunnen compenseren.

Kofferbak ruimte

De Kia e-Niro heeft minder kofferbak ruimte dan we nu hebben. Het geluk is: de jongste neemt steeds minder spullen mee. Geen kinderbedje, wandelwagen, buggy, kinderstoeltje meer mee. Ook kunnen we straks zonder pakken luiers op vakantie en zijn er minder kleertjes nodig omdat ze minder knoeien en kruipen. De hoeveelheid speelgoed en spelletjes zullen we moeten aanpassen. Eventueel kan er altijd nog een dak koffer op.

Elektrisch rijden in Frankrijk

Hoe kom je met je elektrische auto aan op de Franse camping? Wij gaan er even van uit dat we komende jaren naar Frankrijk gaan. Met kleine kinderen hoef je nog niet te ver weg te gaan. Elk geval niet met onze kinderen. Vorige jaar de Jura, was echt eigenlijk al te ver.

Nu zijn ze bijna weer een jaartje ouder. De auto zal pas volgend jaar beschikbaar zijn, dus zijn we ruim 2 jaar verder ten opzichte van vorige zomervakantie. Het zal namelijk wel planning vergen. Waar zijn de laadpalen langs de snelwegen? Redt je het met je accu? Hoe vaak moet je stoppen en hoe lang moet je laden? De reis zal een stuk minder spontaan worden, maar zeker niet saai.

Toekomst

Omdat elektrisch rijden de toekomst is en er in een rap tempo steeds meer laadpalen komen die ook steeds sneller kunnen laden, hopen we dat het ook steeds makkelijker zal worden om je elektrische auto ergens op te laden. Zal er op een gegeven moment ook niet een omkeer punt komen dat het moeilijker wordt om je benzine of diesel auto ergens te kunnen tanken doordat de traditionele tankstations verdwijnen omdat er geen vraag meer naar is?

Dat is natuurlijk het ideale plaatje. Wij zijn erg benieuwd naar hoe het zal zijn om elektrisch te rijden. Jammer dat we nog minstens 1 jaar moeten wachten.

Skoda Octavia vs Kia e-Niro elektrische auto

Omdat we een bepaalde klasse en grote auto willen met een bepaald budget zijn we op een keuze van deze twee auto’s gekomen. Uitstraling en elektrische snufjes vinden we ook erg belangrijk. Zeker de snufjes van de Niro bevallen ons erg. Zoals de stoel die automatisch aanpast aan de bestuurder. Mijn man is lang en ik ben klein. Dus moeten nu altijd alles afstellen. Stuurverwarming, achteruit rij camera, automatisch aansluiten bij file en binnen de lijntjes blijven rijden. Hoe fijn zal dat zijn.

Nu de financiën

Na wat onderhandeling op het werk, heeft mijn man het zover gekregen dat iedereen binnen het bedrijf 100 euro meer leasebudget krijgt indien hij/zij 100% elektrisch rijd. Ze willen graag een groen bedrijf zijn, dus werken hier graag aan mee. Daarbij brengt het voor het bedrijf zelf ook een besparing op. Elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine.

Om een goede inschatting van je maandelijkse uitgaven te kunnen maken, is het belangrijk dat je weet welke kosten je moet betalen. Dit bedrag bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Bijtelling
  • Eigen bijdrage
  • Brandstofkosten indien part-time

Wat is bijtelling?

Bijtelling betaal je indien je meer dan 500 km privé met de auto rijdt per jaar. Je hebt 4% bijtelling indien de auto vol elektrisch is, zoals de Kia e-niro, en 22% bijtelling indien dit niet het geval is, zoals bij de Skoda octavia.

Hoe bereken je de bruto en netto bijtelling per maand?

Bruto bijtelling per maand:
(Cataloguswaarde x bijtellingspercentage : 12) – eventuele eigen bijdrage.

Netto bijtelling per jaar:
(Bruto bijtelling x percentage loonbelasting : 12) + eventueel mis te lopen arbeidskorting en loonheffingskorting.

De bijtelling is dus afhankelijk van meerdere onderdelen. Waaronder dus ook je loonbelasting, loonheffingskorting en arbeidskorting. Hoe meer je verdient en je dus in een hogere belasting schijf zit, hoe meer je betaald aan bijtelling. Een lease auto van het bedrijf wordt bij privé gebruik namelijk als loon gezien.

Eigen bijdrage

De eigen bijdrage is het verschil tussen het leasebedrag dat de leasemaatschappij rekent per maand en het budget wat je hebt gekregen van het bedrijf. Indien je part-time werkt, zal het budget dat beschikbaar is, hierop waarschijnlijk worden aangepast. Mijn man heeft daardoor 1/5 minder budget dan zijn collega’s. De eigen bijdrage mag je van de bruto bijtelling afhalen.

Leasebedrag

Het bedrag dat de leasemaatschappij rekent per maand, is niet alleen afhankelijk van de cataloguswaarde. Maar ook van de hoeveelheid kilometers die je verwacht te rijden en de contract duur. Een leasemaatschappij zal de auto, nadat het contract is verlopen, opnieuw op de markt brengen. Hoe meer kilometers je maakt, des de duurder het contract. De afschrijving is in dat geval hoger, de waarde van de auto neemt af. Hoe langer de contract duur, hoe goedkoper het maand tarief is, de afschrijving wordt per jaar minder.

Brandstofkosten

Hoe vergelijk je de brandstofkosten van een benzine auto met een elektrische auto? Allereerst kijk je naar de specificaties van de auto. Hoeveel wordt er verbruikt? Hoeveel kilometers ga je rijden? Hoeveel kost de brandstof? In het leasecontract staat dat we 30.000 km per jaar rijden.

 SkodaKia
Verbruik6,3 liter/100 km16 kW/100 km
Brandstof per jaar1890 liter4800 kW
Brandstofprijs € 1,60/liter € 0,22 /kW
Kosten per jaar € 3.024 € 1.056
Kosten per maand€ 252 € 88
1/5 zelf betalen€ 50 € 17

Het verschil voor een werkgever indien hij volledig de brandstofkosten betaald is 1968 per jaar, maar liefst 164 euro per maand besparing. Hiermee heeft mijn man dan ook zijn werkgever weten te overtuigen. Iedereen die 100% elektrisch rijd, krijgt 100 euro meer leasebudget.

Vergelijking Skoda Octavia met Kia e-Niro

Om een goede vergelijking te maken, moet je dezelfde contract duur aanhouden. We hebben eerst gerekend met een lease contract van 4 jaar en 30.000 km. Mijn man werk 32 uur, daarom moeten we 1/5 deel van de brandstofkosten betalen. De eigen bijdrage mag je van de bijtelling afhalen. Doordat de eigen bijdrage van de Kia hoger is dat de bijtelling, blijft er geen bijtelling over.

 Skoda OctaviaKia Niro
Cataloguswaarde2800045000
Leasebedrag/maand560710
Budget (4/5)
430510
Eigen bijdrage130200
Bruto bijtelling (28000 x 22%/12) - 130 = 383(45000 x 4%/12) - 200 = - 50 = 0
Minder heffingskorting
400
Netto bijtelling(383 x 38,10%) + 40 = 1850 x 38,10% = 0
1/5 brandstofkosten5017
Totaal per maand130 + 185 + 50 = 365200 + 17 = 217
Totaal per jaar43802604

Ondanks dat de catalogus waarde van de Kia e-niro vele malen hoger is, kost deze minder per maand dan de Skoda octavia. Dit komt onder andere door de hoogte van de bijtelling.

Het verschil per maand tussen de Skoda en de Kia is 365 – 217 = 148 euro. x 12 = 1776 euro besparing per jaar en 7104 euro besparing per 4 jaar. Ja, hiervoor willen we best een eigen tent laten staan en kiezen voor een duurdere vakantie zonder aanhanger achter de auto.

Verschil tussen 4 en 5 jarig contract

Daarna hebben we gekeken wat het verschil was tussen 4 en 5 jaar. Op mijn man zijn werk, vertelde de hoofd financiële administratie dat het sterk aan te raden was om maar 4 jaar te leasen. Want, de techniek gaat zo hard vooruit. Maar na wat rekenwerk, komen we tot de volgende conclusie. We hebben de 2 contracten naast elkaar gelegd.

4 jaar = 217 per maand = 2604 per jaar
5 jaar = 196 per maand = 2352 per jaar

Besparing per jaar = 252 indien je 5 jarig i.p.v. 4 jarig een contract afsluit.
Besparing in 5 jaar = 1260 euro = 53% korting in het laatste jaar. Oftewel een half jaar gratis rijden. Daarvoor willen we best in een “oudere auto” rijden zonder de allernieuwste snufjes die de komende 4 jaar ontwikkelt zullen worden.

Toch liever een auto kopen? Lees hier wat een auto kost:

https://levenmetgeld.nl/wat-kost-een-auto/(opent in een nieuwe tab)